måndag 20 mars 2017

Vildsvinsklöv

Jag har blivit inspirerad av bloggvänner som lägger spår med klövar eller kaninskin. Som av en händelse så hade Pia i djuraffären fått in klövar från hjort och vildsvin just innan vi kom dit idag. Hon sålde en hjortklöv till en kund när vi kom in i butiken. Ludde blev väldigt intresserad på direkten! Här ska spåras, tänkte jag 🙂. Pia föreslog en vildsvinsklöv. 
Vi gick ut i skogen när vi kom hem och jag "la ett spår" på ca 5 meter. Klöven låg lite halvglömd bland vissna ormbunkar. 
Ludde satt en bit ifrån och tittade undrande på vad jag gjorde.

När jag sa Varsågod satte Ludde nosen i backen och jösses vilken fart!
Där vaknade "spårhunden" i Ludde! 
Han följde spåret perfekt och grep tag i klöven. Den var verkligen en trofé!
(Det svarta är vildsvinsklöven som nu ligger i frysen)

Jag gjorde troligtvis alla möjliga nybörjarfel gällande Spår. Det är nog bäst  att jag börjar söka efter litteratur. Tips någon?

/Ludde å Mari

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar